kauneus

Forumin etusivu > Yleinen höpinä

Ensimmäinen - Edellinen – Seuraava - Viimeinen

Thaina
Thaina
Viestejä: 0
Karma: 1
12.01.2007 08:46:58
Mitä on kauneus? mitä kauniiseen ihmiseen kuuluu?
Omasta mielestä ´jokainen näkee kauneuden omalla lailla..
Kauneus herättää mielihyvää... mutta miksi?
miksi jokin herättää mielihyvää ja joku ei? :D
Jay
Jay
Viestejä: 0
Karma: 1
12.01.2007 10:17:37
Kauneus on katsojan silmissä, vaikka onhan olemassa stereotypia kauneuttakin.
Toisen tykkää äidistä toiset tyttärestä :)
Alfie
Alfie
Viestejä: 451
Karma: 0
12.01.2007 10:39:18
Itse liitän helposti kauneuden muihin asioihin kuin ihmiseen. Kauneus on jotain sellaista, joka kouraisee vatsanpohjaa ja saa kyyneleet silmiin. Sellaista harvoin, erittäin harvoin näkee ihmisessä. Hevoset ovat kauniita, kissat ovat kauniita, kynnetty savipelto ja lehdettömät puut aamu-usvassa ovat kauniita.

Ihmisten miellyttävää ulkonäköä kuvailen mieluusti jollain muilla käsitteillä kuin kauneudella, koska kauneus on minusta jotenkin liian puhdas sana liitettäväksi ihmiseen. Vauvat ja pienet lapset voivat olla kauniita, samoin vanhukset toisinaan saavuttavat kauneuden.

Kauneus on ehkä siis myös jonkin verran tunne, ei pelkkä näkymä?

Miksi jokin on kaunis/kaunista? Jaa-a, sitäpä voikin miettiä vaikka aamukahvin ohessa. Melkoisia kysymyksiä näin aamutuimaan. =)
Thaina
Thaina
Viestejä: 0
Karma: 1
12.01.2007 16:37:49
niin siis yleensäkki esim. joku tietty maisema on kaunis.
Tuottaa mielihyvää.. saa simmut laajentumaan sen nähdessään :D
Kai se muotoki siihen sit vaikuttaa..
ku miettii et useimmiten laihoja ihmisii sanotaan kauniiks helpommin ku tukevampii... :/
vaikka onha jotkut tukevatkin (kuten mä! mä!) kauniita :D
Kekkeruusi
Kekkeruusi
Viestejä: 0
Karma: 0
26.03.2007 11:36:54
Itse erotan kauneuden ja hyvännäköisyyden toisistaan. Ihminen voi olla kaunis olematta hyvännäköinen, esimerkiksi olemalla hyvä ja oikeudenmukainen muille.

Sen vuoksi olenkin sitä mieltä, että on järkevämpää panostaa kauniiksi tulemiseen kuin hyvännäköiseksi olemiseen. Kauneus pysyy ihmisessä kuolemaan asti, joskus jopa sen jälkeenkin (teoilla kun voi olla post-mortem vaikutuksia), mutta hyvännäköisyys karisee kyllä nopeasti.

Näillä arvostuksilla minusta esimerkiksi missit tai mallit eivät lähtökohtaisesti ole kauniita. Eikä kauneuteen liity välttämättä estetiikkaa yhtään. Platonia lainatakseni: kauneuteen vaaditaan kaudeuden itsessään läsnäolo.
Thaina
Thaina
Viestejä: 0
Karma: 1
26.03.2007 15:25:19
niin.. sisäistä kauneutta vois sanoo jo kauniiks... mut se onkin yhteydes just siihen luonteeseen... mmhh... :)
Mut ulkoinen olemus silti kiinnostuttaa ;D

Ensimmäinen - Edellinen – Seuraava - Viimeinen